Методична робота





   Впродовж минулого навчального року колектив 8-Б класу брав участь у впровадженні факультативного курсу «Уроки сталого розвитку» у практику нашого навчального закладу. У нинішньому навчальному  році окремі теми курсу були використані для проведення виховних годин  у 9-Б класі. За основу використовуємо матеріал, вміщений у методичний посібник для учнів 9(10) класів загальноосвітніх навчальних закладів (В.Карамушка, О.Пометун, Л.Пилипчатіна, Ш.Сущенко).
    Викладання курсу базується на використанні принципів емпауермент-педагогіки, які реалізуються найбільш ефективніше під час проведення тренінгових занять. Тренінги передбачають співпрацю, відкритість, активність, відповідальність, ефективну комунікацію, роботу в команді вміння приймати рішення і самоконтроль. Саме ці уміння та навички мають стати цінними для кожної дитини не лише під час шкільного заняття,  а й у повсякденному житті.
   Автори підручника рекомендують об’єднуватися учням класу в « команди зорельоту», які впродовж вивчення курсу виконуватимуть певну місію. В своїй роботі я використовувала дещо інший підхід у створенні малих груп. По-перше вони не мали постійного складу, що сприяє налагодженню  мобільної співпраці з різними людьми, по-друге ролі учасників команди змінювалися в залежності від теми, що вивчали. Так при вивченні тем «Енергія» та «Відходи» учні виступали в якості альтернативних молодіжних  урядових команд, а при вивченні тем «Харчування» та «Стале суспільство – здорове суспільство» - об’єднувалися в групи з3-4 чоловік, так звані сім’ї. На мою думку, саме сім’я має першочергово закладати підвалини фізичного, психологічного, соціального та духовного здоров’я та благополуччя людини і загалом вирішувати її духовні та матеріальні проблеми. Адже три аспекти сталого розвитку – соціальний, економічний і природний – можуть знайти своє втілення лише у стійкій сімї.
   Пропоную авторську розробку до курсу «Уроки для сталого розвитку»
Тема: Стале суспільство – здорове суспільство.
Зустріч друга. Як можна діяти, щоб зробити самих себе і суспільство здоровішим.
Мета: розробити план дій,  спрямований на збереження власного та суспільного здоров’я, вдосконалювати навички роботи в малих групах, розвивати почуття власної відповідальності за здорове майбутнє своєї родини та суспільства в цілому.
Обладнання і матеріали: кольорові та білі аркуші паперу А 4, кольорові стикери,  фломастери, мультимедійна презентація, відео-файли.
Форма проведення: урок-тренінг
Хід тренінгу
Вступне слово тренера
   Тренер вітає учасників, налаштовує на позитивну роботу, озвучує тему та мету тренінгу та основні його завдання.

Мотивація навчальної діяльності
Суфійська притча  «Крамничка можливостей»
Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов до крамнички. Він довго ходив між полиць, де лежали різноманітні екзотичні овочі та фрукти. Вони приголомшили його своїм незвичайним виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами.
   Але варто було чоловікові взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді він вирішив звернутися до продавця:
- Дайте мені, будь ласка, ось той фрукт.
   Але господар відповів:
-  Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням.
            Запитання для обговорення:
            1.Що треба зробити чоловікові, щоб виростити із зерняток плоди?
            2.Що може перешкодити цьому?
            3.Як ми можемо пов’язати цю притчу зі своїм життям?
             
І.Вступна частина
Знайомство та очікування. Члени «сімей» визначаються із главою(лідером теми) та озвучують очікування від сьогоднішньої роботи.
Гра «Дерево очікувань». На столах лежать кольорові стикери. Тренер пропонує кожній групі написати свої очікування і розмістити на дереві у такому порядку: найближча перспектива – нижні гілки, подальша – вищі.
Правила. Задля ефективної роботи в малих групах тренер ще раз звертає увагу дітей на правила, написані на плакаті, пропонує внести свої, якщо в цьому виникла потреба.
Зворотній зв'язок. Тренер запитує, які правила виконувати найлегше, а які найважче.

ІІ.Основна частина
  На минулому занятті ми з’ясували, яка людина вважається здоровою, яке суспільство можна назвати здоровим і що може зробити сама людина і суспільство задля збереження та поліпшення фізичного, психічного та соціального здоров’я. Тренер демонструє презентацію «Складові здоров’я».
«Мозковий штурм». Людина вважається здоровою, якщо…
Робота в групах
   Тренер озвучує план дій, запропонований у підручнику, і пропонує кожній сімї вголос прочитати ту дію (або дії), які вони будуть опрацьовувати 10 хв.
Доповідачі представляють кожну дію класу (до 10 хв).
Тренер має наголошувати на ефективному використанні часу та  лаконічності висловлювання, адже треба висвітлити 10 дій.
Зворотній зв'язок. Вправа «Тріумвірат думок».
Тренер пропонує кожній групі виділити 3 найголовніші, на її думку, поради із матеріалу підручника і написати їх на стикері, закріпити на дошці.

Індивідуальний план дій. Тренер запрошує кожного учня скласти особистий план дій, записати їх у своєму записничку.
Зворотній зв'язок. Які пункти вашого плану потребують від вас найбільшої підтримки родини? Які вимагатимуть найбільших вольових зусиль? Які викликали у вас посмішку?

ІІІ.Заключна частина
 Підведення підсумків .
Учні дають відповіді на питання:
-         Чи виправдав ваші очікування урок?
-         Як працювалося вам у команді?
-         Що ви можете назвати «відкриттям» цього уроку?
 Усі учасники тренінгу стають у загальне коло і кожен проговорює : «Щоби бути здоровим, я буду…». «Своїм рідним я хочу порадити…»

Релаксація. Вправа «Сила дихання». Видихаючи повітря, треба сконцентруватися на тому, чого прагнеш позбутися (наприклад, втоми, хвороб), а на вдиху, навпаки, побажати собі сили, наснаги, енергії та здоров’я.
Тренер бажає усім присутнім міцного здоров’я і дякує учням за активну роботу







Немає коментарів:

Дописати коментар